BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, November 29, 2010

APLIKASI SENI DALAM PENGAJARAN

Seni sangat erat kaitanya dengan manusia. Seni dianggap sebagai produk atau proses dari manusia itu sendiri. Art is as old as mankind, umur seni sama tuanya dengan peradaban manusia. Seni dikatakan sebagai manifestasi dari kehidupan manusia yang diolah dalam kepala (idea) dan diungkapkan dalam bentuk suatu karya. Seni, sama halnya dengan manusia, selalu mencari dan meningkatkan kekuatan yang ada di luar dirinya yang bersifat magis, sakral dan religius. Seni adalah sebahagian dari budaya yang diciptakan oleh masyarakat. Koentjaraningrat, dalam bukunya Pengatar Ilmu Antropologi, mengatakan bahawa suatu kebudayaan memiliki tujuh unsur penting, iaitu bahasa, sistem pengetahuan, organisasi sosial, sistem peralatan hidup dan teknologi, sistem mata pencarian, sistem religi, dan kesenian. Dalam hal ini, seni yang mempengaruhi kehidupan manusia, dapat tercermin dari bentuk-bentuk atau benda-benda yang merupakan hasil dari karya seni, misalnya candi, patung, ukiran dan kaligrafi.
Seni merujuk kepada keindahan (estetika). Menurut The Liang Gie, dalam bukunya “Garis Besar Estetik” (Filsafat Keindahan), kata ‘indah’ sendiri merupakan kata yang memiliki makna yang sepadan dalam Bahasa Inggeris ‘beauty’, dalam Bahasa Perancis ‘beau’ dan dalam Bahasa Spanyol ‘bello’. Kata-kata ini berasal dari Bahasa Latin ‘bellum’ yang akar katanya adalah ‘bonum’, memiliki arti ‘kebaikan’ dalam Bahasa Indonesia. Kata ini merujuk dalam term Islam, iaitu ‘ma’ruf yang memiliki erti kebaikan atau nilai-nilai yang baik dan dapat diterima oleh akal mahupun masyarakat. Dari penjelasan kata ini, seni dianggap sebagai suatu hal yang erat pula kaitannya dengan kebaikan, yang merupakan tujuan hidup manusia.
Pengajaran seni ini dapat meningkat dan mengembangkan kesenian dan kebudayaan dalam masyarakat yang akan terus bergerak secra dinamis mengikut perkembangan semasa. Pola pemikiran manusia juga akan terus berkembang. Pengertian seni menurut Plato dan Aristotle adalah suatu kegiatan meniru atau tiruan dari dunia, alam, benda dan manusia. Pengertian ini dikenal dengan nama konsep ‘Mimesis’. Bagi mereka, mimesis bersifat positif, kerana di dalamnya terdapat suatu gagasan atau idea. Mimesis bukanlah bersifat meniru mentah-mentah apa yang sudah ada, melainkan penciptaan hal baru dalm menginterpretasi apa yang ada di sekeliling kita. Dalam hal ini mimesis memiliki makna representatif. Plato dalam memandang mimesis sangat dipengaruhi oleh makna idea. Bagi Plato, idea alam pemikiran manusia adalah suatu hal yang sempurna dan tidak berubah (ideal). Kerana pandangan ini, Plato menganggap rendah para seniman dan sastrawan yang bisanya hanya men-copy kehidupan atau idea itu sendiri. Mimesis yang dilakukan oleh para seniman dan sastrawan, menurut Plato, hanyalah sebuah khayalan yang jauh dari ‘kebenaran’ kerana mereka terlalu mementingkan nafsu dan emosi saja. Pengertian ini bertentangan dengan Aristotle yang lebih memaknai seni (mimesis) itu sebagai sesuatu yang boleh meninggikan akal fikiran. Teew (1984: 221) mengatakan bila Aristotle memandang seni sebagai katharsis, penyucian terhadap jiwa.
Guru yang mengajar mengenai seni perlu mengaplikasikan pengajaran tersebut dengan sebaik mungkin supaya murid dapat memahami dengan dengan jelas mengenai unsur-unsur seni yang berkaitan dengan elemen dan prinsip rekaan. Dengan pengaplikasian ini pelajar dapat meningkatkan daya kreativiti yang tinggi yang dapat menghasilkan karya dan produk yang bermutu dan mempunyai nilai estetika tinggi yang berupaya mengharumkan nama Negara ke peringkat antarabangsa.
Pengajaran seni ini bermula semenjak kita kecil lagi, kita diajar mengenai bentuk, rupa, warna melalui buku, alat permainan,pakaian dan sebagainya. Pengajaran secara tidak langsung ini berlaku secara berperingkat-peringkat mengikut umur. Perkembangan seni berkembang secara bebas melalui kegiatan harian tanpa kita sedar. Sebagai contoh penggunaan pakaian, setiap hari kita bermain dengan warna kita akan berfikir mengenai warna apa yang sesuai dipadankan mengikut faktor cuaca, tempat, dan citarasa. Melalui ini kita dapat merangsang otak supaya berfikiran lebih kreatif dan kritis dalam menyelesaikan masalah.
Seni amat penting dalam pengajaran kerana dapat membina kreativiti pelajar dalam mencipta sesuatu yang kreatif dengan bimbingan yang diberikan kreativiti dapat dipertingkatkan dan dapat melahirkan ramai lagi seniman. Aplikasi seni dalam pengajaran membantu pelajar menganalisis, menginterprestasi, menilai dan kesimpulan dalam mengkritik karya.


Melalui seni ini pelajar dapat berfikir secara luar kotak yang dapat melihat sesuatu benda itu dalam keadaan sama ada 2 dimensi atau 3 dimensi yang dapat menghasilkan benda yang unik yang tinggi nilai estetik. Dengan adanya seni, perkembangan otak dapat berkembang dan pelajar tidak akan berasa bosan kerana mereka menggunakan keseluhan otak mereka dalam berfikir termasuk ilmu sains,matematik,bahasa dan sebagainya yang saling berhubung dengan seni. Kesimpulannya aplikasi seni dalam pengajaran penting dalam menerapkan ilmu seni ke peringkat yang lebih baik agar dapat melahirkan pelajar yang berfikiran kreatif,kritis dan inovatif yang dapat meningkatkan sumber ekonomi Negara.

Wednesday, November 24, 2010

KEMAHIRAN DAN SENI DALAM DAKWAH

Kemampuan untuk menguasai orang lain adalah suatu keperluan yang dapat melengkapkan keperibadian pendukung dakwah dan salah satu keperluan di jalan dakwah supaya dakwah mampu terus berjalan, memiliki keupayaan dan menyibukkan pendukung dakwah dengan urusan dakwah. Jalan dakwah sebenarnya adalah panjang sedangkan dakwah yang menyebabkan manusia lari daripadanya dan tidak berdaya untuk menguasai dan mengawal mereka pasti tidak akan tercapai kejayaan seperti yang diidamkan. Bagaimana dakwah akan berjaya sedangkan dakwah yang disampaikan ditolak dan dibenci mereka?
Seni menguasai dan mengawal orang bermaksud kemampuan pendukung dakwah yang dikenali sebagai da’i untuk menarik orang dan memasukkan mereka ke dalam bahtera dakwah. Da’i yang berjaya ialah yang berjaya menyampaikan dakwah dan fikrahnya kepada sasaran serta meresapi dan mengesani ke dalam lubuk hati dan minda mereka daripada pelbagai golongan dan kedudukan masyarakat.
Pendukung dakwah yang tidak dihiasi dirinya dengan kemampuan mengawal orang pada tahap paling minima sudah pasti bukan sahaja tidak berdaya untuk menarik manusia kepada dakwahnya, bahkan kadang-kadang mendatangkan keburukan kepada dakwah dan menjadi sebab dakwah menanggung kesukaran. Sedangkan tujuan utama dakwah menguasai orang adalah supaya manusia tidak memusuhi dakwah dan tidak menjadi batu penghalang kepada dakwah.
Mana-mana individu tidak akan mampu untuk sampai ke tahap ini biarpun sehebat mana kemampuan dan kebolehannya melainkan dengan cara memenangi dan memiliki hati orang lain serta memikat kasih sayang mereka. Justeru, bagaimana kita menyayangi orang lain dan sampai kepada hati mereka sebagai permulaan untuk mengawal dan menguasai mereka dalam gelanggang dakwah?
Setiap da’i bercita-cita supaya dirinya tersedia perasaan menyanyangi orang lain, akan tetapi bukanlah semua perkara yang kita idamkan kita tahu cara mencapainya. Cita-cita ini tidak akan kita capai melainkan apabila diri kita mempunyai keinginan yang sebenar dan tulus untuk sampai kepada hati orang lain, kemudian kita mengambil sebab atau langkah untuk mencapai matlamat ini.
Bagaimana langkah untuk memenangi kasih sayang orang lain?
1. Mengenali dengan baik saudara mu
Mengenali sesiapa yang ditemui daripada saudara-saudaramu walaupun kamu tidak diminta berbuat begitu..Inilah pesanan yang jelas daripada Imam As-Syahid Al-Banna supaya pendukung dakwah terjun ke dalam masyarakat, bergaul dengan mereka dan menjalinkan hubungan dengan mereka dalam suasana persaudaraan, kasih mesra dan keakraban. Keadaan ini tidak mungkin berlaku jikalau kamu tidak mengenali antara satu sama lain dengan perkenalan yang mendalam. Oleh itu,bagaimana saya mahu mendekati orang sedangkan saya tidak mengetahui apa yang menyusahkan dan apa yang menyenangkannya? Saya tidak tahu apa yang menggembirakannya dan menyedihkannya? Hal ini sudah tentu akan membantu kita supaya tidak bertembung dengan tabiat dan kebiasaan orang lain yang menyukarkan kita untuk mendekati merteka.
2. Jangan mendesak orang lain menerima pendapat mu
Di antara perkara yang menyebabkan orang lari dan menjauhkan diri daripada da’i ialah cubaan untuk mendesak atau memaksa orang menerima pendapat dalam sesetengah topik atau cubaan secara sukarela untuk mengetahui sesuatu masalah dan mula memberi nasihat tentangnya..Oleh itu eloklah seorang da’i menjauhi tindakan seperti ini kerana tidak manis campurtangan dalam urusan orang lain khasnya, sebaliknya tunggulah sehingga dia memerlukan bantuan dan nasihat dari kamu.

3. Jangan banyakkan mengkritik atau memberi komen
Banyak mengkritik orang yang berada disekelilingnya akan menghalang keinginan untuk menjalin kemesraan. Ini kerana orang yang dikritik akan berada pada kedudukan mempertahankan diri serta berusaha mencari alasan yang menyokong kebenaran dirinya dan mencari kesalahan di pihak kamu. Oleh sebab itu sesetengah kritikan boleh membawa kepada pertumpahan darah bagi pihak yang ego atau angkuh. Kritikan juga boleh membawa kepada perasaan negative terhadap orang yang mengkritiknya.

4. Bergaul dengan cara yang mereka suka
Kasih sayang, yang pertama bermaksud memberikan kasih sayang dan kemudian bermaksud hasil kasih sayang. Seorang da’i yang bergaul dengan orang dengan pergaulan yang buruk atau bersikap sombong dan tidak mempedulikan orang lain, kemudian menunggu orang mendekati dan mengasihinya adalah pergaulan yang salah dan tidak betul. Bagi mengetahui kepentingan fakta ini cuba tanya dirimu sendiri: Adakah aku pernah menolong orang yang bersedih atau pernah menyelamatkan orang yang ditimpa bencana atau menggembirakan orang yang berduka? Kemudian cuba ingatkan ujian yang sukar yang pernah aku hadapi sedangkan aku sangat perlukan pertolongan dan bantuan orang lain. Ingatkanlah perasaanmu di kala menghadapi situasi sukar demikian. Sudah tentulah perasan kasih, sayang, kemesraan dan kepedulian yang menguasai diri orang yang dikenali akan dicurahkan kepada kita dan akan bersama membantu meringankan ujian yang kita tanggung.
5. Mengelakkan dari mengatakan mereka
Setiap orang mempunyai kebaikan atau keaiban, positif atau negative. Oleh itu tiada seorang pun di muka bumi ini yang bersih daripada keaiban dan kelemahan sedangkan bercakap tentang keburukan orang lain meninggalkan gambaran dan kesan yang buruk terhadap mu, menggoncangkan kepercayaan antara mu dan orang lain dan menyebabkan mereka merasa takut untuk datang pada hari kamu berselisih dengan mereka. Justeru kamu mengata mereka seperti mana mereka mengata mu ketika berada sesama mereka.

6. Meminta kebenaran atau keizinan mereka
Kita telah mengetahui Rasul saw sentiasa meminta keizinan daripada sahabat-sahabatnya. Di antara akhlak dan tingkah laku yang membantu da’i untuk menguasai orang dan mencapai kasih mesra mereka ialah meminta keizinan daripada mereka. Ia juga boleh mendatangkan hasil iaitu membangkitkan perasan kasih dan sayang di dalam jiwa mereka kerana kita sentiasa meminta kebenaran atau keizinan daripada mereka. Kita sebenarnya bergaul dan bermesra dengan mereka menurut kacamata mereka bukan menurut kacamata kita.
Hal ini disokong oleh Dale Canergie, pengasas Akademik Pengajian Kemanusiaan yang mengatakan bahawa: “Meminta kebenaran orang lain adalah kehendak semula jadi semua manusia. Kalau saya kata tentang perihal anda yang tidak betul tanpa sengaja tentu anda tidak akan mengecamnya kalau saya berpegang kepada pendirian di atas. Justeru kalau anda berada pada kedudukannya pastilah saya juga akan berpendirian demikian. Kisah seperti ini sudah cukup membuang kebencian dirinya terhadap anda yang kadang-kadang boleh menjadi jenaka yang baik dan melimpahkan perasaan dan sangka baik terhadap anda”.

7. Jangan bermasam muka
“Melemparkan senyuman dan wajah yang manis kepada saudaranya adalah sedekah,..” Demikianlah yang diajarkan oleh baginda saw. Bermasam muka adalah penyebab utama mereka lari dan memusuhi kita serta menimbulkan perasaan takut dan keresahan di hati mereka. Justeru orang yang mahu memperolehi kasih manusia dan kemesraan mereka sewajarnya mampu mengimbangi antara kepentingan peribadi dan penerimaan orang lain supaya jangan sampai tidak memberi kesan kepada penerimaan dan sambutan mereka untuk berkasih sayang kepada da’i. Di sana ada golongan yang menyangka bahawa orang yang berwajah senyum adalah anugerah kepada kekuatan peribadinya dan keperluan untuk memulia dan menghormati orang lain. Padahal reality yang sebenar bukan begitu kerana bagi orang yang mahu memperolehi kasih orang lain sudah tentulah dia sentiasa melemparkan senyuman manis pada wajahnya.
Selepas itu, kalau kita mahu mempraktikkan langkah ini dan dakwah kita sampai ke dalam hati orang lain, maka penuhilah dan siapkan mereka dengan persiapan yang baik supaya mereka menjadi “rijal fikrah” yang mendukung ketinggian dakwah dan menjulang panjinya.
Bagaimana pendukung dakwah mampu menguasai orang lain?
Kerja menguasai dan membawa manusia masuk dan menyokong dakwah termasuk perkara yang perlu kepada usaha yang gigih dan perhatian sepenuhnya. Jika tidak apakah faedah kepada usaha menguasai orang awam supaya hidayah sampai kepada mereka dan akhirnya menyertai kafilah dakwah sekiranya pintu hati mereka terus tertutup, sifat malas dan bertangguh terus membungkam mereka, semangat mereka merosot, kecergasan mereka menjadi lemah dan akhirnya mereka sekadar menjadi penonton dakwah sahaja?
Ini kerana kemampuan dan potensi mereka tidak dijana dan dicambah sepenuhnya. Oleh itu langkah penguasaan dalaman ialah langkah tunggal untuk menjaga kecergasan mereka supaya hidup dan segar di dalam diri mereka. Bermaksud penguasaan pendukung dakwah ialah mereka mampu menjaga di dalam barisan beserta mengembangkan potensi yang sesuai supaya dapat memelihara, menyuburkan dan menyiapkan mereka dari segi iman dan haraki. Oleh sebab itu peringkat penguasaan dalaman sangat berkait kepada kekukuhan proses mengumpul dan persiapan, seolah-olah seperti sesiapa yang menabur benih kapas dan menjaganya dengan memberi baja sehingga tumbuh, berputik dan memetik hasilnya. Kemudian kapas itu berpindah ke kilang pintal dan tenunan “penguasaan dalaman” yang memproses kapas ini daripada bahan mentah menjadi pelbagai barangan dan industry.
Tarbiyyah yang pertama dan seterusnya
Menyembunyikan kepentingan penguasaan para pendukung dakwah merupakan satu permasalahan besar yang terhasil dari kealpaan dalam asas ini. Dengan itu pendukung dakwah berkembang tanpa ditarbiyyah atau meningkat tanpa komitmen dan mewarisi tanggungjawab dakwah tanpa kelayakan yang kesudahannya menjadi bebanan dan bencana kepada dakwah dalam kebanyakan hal.
Prof. Fathi Yakan menyatakan: “Saya menyedari ada orang yang cuba merobohkan tembok dakwah yang bukan pada tembok yang sebenar dan menjadi pendakwah sebelum masanya. Lalu dia mengadu dan berlindung daripada kecacatan dan pelbagai penyakit..yang paling minima ialah perasaan ujub dan yang lain seperti penyakit marah dan bengis. Pada ketika kedudukannya bertambah tinggi dan darjatnya meningkat sekaligus bertambah tinggi perasaan ujub, marah dan bengis dan dia tidak mampu mengekang dan mengawalnya yang berkesudahan dengan keguguran dan kerugiannya daripada dakwah”.
Kerja tarbiyah sekiranya tidak disempurnakan sebelum tempohnya dan dilengkapkan dengan persiapan yang membawa ke arah kejayaan , maka dakwah tidak akan sekali-kali dapat mencapai keahlian anggotanya dan tidak mampu mencegah daripada penyakit dan kecacatan mereka dengan alasan keperluan dan darurat. Seterusnya tidak syak lagi akan berlaku kepincangan kepada kepribadian mereka yang memberi kesan kepada barisan yang sempurna. Dari sini jelas tentang kepentingan ihtiwak tarbawi yang bekerja untuk melayakkan individu dan memeliharanya sebelum berdepan dengan fitnah harakah dan rentetannya.
Ustaz Fathi Yakan menambah lagi; “Saya mengetahui ada orang selainnya – yang dimaksudkan ialah salah seorang anggota harakah Islamiah – telah membantu dakwah untuk menghinakannya ketika melantiknya di jalan penuh liku sebelum akhlaknya sedia dan menugaskannya dalam urusan yang belum lagi berkelayakkan serta memendekkan marhalah tarbawi sebelum masanya. Justeru kita sendiri boleh menggambarkan bagaimana kesudahannya nanti?”
Justeru orang yang membaca peristiwa dan sejarah dakwah mendapati tiada ruang untuk mempertikai sebab timbul perpecahan dan perselisihan yang ditanggung oleh dakwah, masalah keguguran anggota dakwah di jalanan dan penyakit-penyakit yang nyata pada anggotanya ialah kerana tidak memelihara aspek tarbawi.
Perkara terpenting yang kita tegaskan ialah tidak sepatutnya walau seorangpun anggota dakwah dibiarkan berterusan tanpa sebarang kerja atau tugasan yang merupakan sebagai syarat mereka melengkapkan binaan diri mereka ketika proses tarbiyyah. Mencipta amal atau tugas yang tertentu kepada setiap individu atau anggota sekalipun amal yang ringan dan terhad akan menggandakan penghasilan serta menjauhi dakwah daripada masalah penggangguran di dalam saff. Justeru orang yang tidak mempunyai peranan dan tugas tertentu menjadi titik lemah yang menjadi bencana yang menyerap ke dalam tubuh pendakwah seluruhnya.
Di antara kesilapan dalam pembahagian tugas dan tanggungawab ke atas anggota dakwah ialah memadai tugasan diberi kepada individu yang positif dan proaktif sahaja. Memang telah diketahui bahawa mereka sangat proaktif dan bergerak secara aktif kerana mereka terbukti lebih bersedia untuk melaksanakan tugasan dan kerja dan meninggalkan individu yang dikenali sebagai pesimis atau bersifat negative. Sekalipun mereka telah menyempurnakan marhalah penguasaan tarbawi namun sikap negative semakin merebak dan bertambah, membibitkan perasaan lemah dan putus asa, menambah rasa malas, melembabkan pergerakan dan mengurangkan sumbangan mereka.
Banyak peristiwa yang kita saksikan dan ikuti bila individu amalin yang positif hilang daripada tugas atau kerja dengan sebab bepergian atau sebab lain..muncul individu yang baru di antara kita dan di hadapan mata kita, tetapi kita tidak meminta bantuan mereka dan melibatkan mereka dalam aktivti kita kerana sangkaan kita bahawa mereka tidak sesuai atau mereka bersikap negative dalam soal kemasyarakatan. Namun ketika keadaan terdesak untuk melibatkan mereka, kita lihat mereka begitu aktif, berkeupayaan untuk bergerak dan berkerja terus menerus, jelas kebolehan dan kemampuan mereka.
Selain itu anggota dakwah ada yang bekerja, bergiat dan berkembang dan ada yang tidak bekerja, malap dan mati. Bebanan dan tanggungjawab dakwah hanya diserah kepada individu tertentu yang mahu bekerja dan bergerak, bukan kepada individu yang dijangkiti penyakit lembab, tidak peduli dan tidak merasai tanggungjawab. Mereka ini lama kelamaan tidak mahu melibatkan diri, bekerja dan berusaha di dalam dakwah, malahan mereka akan menjadi bebanan kepada dakwah.
Akhirnya, sesungguhnya penguasaan pendakwah mempunyai syarat dan disiplin tertentu kerana tanpanya tidak sekali-kali akan tercapai hasil dan buah yang bermutu. Mudah-mudahan sebagai pendahuluan kepada syarat tersebut ialah dengan melengkapkan marhalah binaan tarbawi hingga binaan ini tertegak di atas asas yang kukuh yang mampu menempuh rintangan di jalan dakwah dan bersabar dengan segala dugaan-dugaannya.

SENI DAN KANAK-KANAK

KANAK-KANAK DAN SENI VISUAL
Kanak-kanak dilahirkan dengan mempunyai sifat yang dinamik serta berkembang mengikut fitrah semula jadi proses tumbesaran mereka. Hasil kerja seni visual yang dihasilkan berfungsi sebagai alat komunikasi dan merupakan refleksi pemikiran kanakkanak.

KEPENTINGAN PENGAJARAN MATA PELAJARAN
PENDIDIKAN SENI VISUAL KEPADA KANAK-KANAK
(a) Aspek Kognitif
Penganjuran aktiviti seni visual yang tersusun dan terancang dapat melahirkan kanak-kanak yang empunyai keupayaan menyelesaikan masalah serta mampu membuat penilaian dan bijak membuat keputusan.
(b) Aspek Fizikal
Penggunaan alat dan bahan memberikan satu bentuk latihan berkesan kepada otot tangan (psychomotor) dan koordinasi tangan serta mata.
(c) Aspek Kreativiti
Latihan dan projek yang bersifat terbuka dapat membantu murid untuk mengembangkan aspek kreativiti mereka. Aktiviti dan projek di dalam pendidikansenivisual mengutamakan proses, berbanding dengan hasilan akhir.
(d) Aspek Persepsi
murid boleh mempertingkatkan dan menajamkan penggunaan pancaindera dan deria melalui proses penghasilan dan hasilan seni, produk dan objek yang terdapat di sekeliling mereka.
(e) Aspek Sosial dan Emosi
Murid boleh berinteraksi dan meningkatkan keupayaan bersosial selain meningkatkan keyakinan diri. Mata pelajaran pendidikan seni juga menganjurkansemangat ekerjasama di dalam aktiviti berkumpulan yang dibentuk.

KANAK-KANAK DAN SENI LUKIS
(a) Melukis sebagai Medium Komunikasi
Lukisan merupakan bentuk komunikasi awal kanak-kanak sebelum mereka berupaya untuk bertutur. Ianya dijadikan alat perhubungan yang berkesan untuk berinteraksi.
(b) Melukis sebagai Cara Mencapai Kepuasan Diri
Melukis merupakan aktiviti yang mampu memberikan kepuasan kepada kanak-kanak. Melalui lukisan, kanak-kanak dapat meluahkan perasaan dan emosi selain dapat membina kekuatan otot. Aktiviti sebegini juga dapat membantu menajamkan daya intuisi kanak-kanak.
(c) Melukis untuk Meningkatkan Daya Penguasaan Kendiri (Self Esteem)
Aktiviti melukis dapat memberikan kepuasan kepada kanak-kanak dalam meluahkan apa yang dilihat lalu dipindahkan semula dalam bentuk dan rupa imej yang unik mengikut tahap pemahaman mereka.Melalui aktiviti melukis, kanak-kanak dapat meningkatkan daya sensitiviti pancaindera.

PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK

Teori Perkembangan Artistik oleh Hurwitz dan Day
(a) Peringkat Manipulatif atau Zaman Awal Kanak-kanak (2-4 Tahun) kanak-kanak tidak mempunyai kawalan pada pergerakan tangan.
Lukisan yang dihasilkan juga selalunya tidak terkawal dan banyak terdapat di dinding, di atas meja dan kertas lukisan dengan menggunakan pelbagai jenis bahan dan medium seperti krayon, pensil serta bahan-bahan lain. -tidak bersifat realistik dan banyak menggunakan lukisan garisan bagi menggambarkan sesuatu imej.
-terdapat empat peringkat contengan pada peringkat manipulatif iaitu contengan garisan tidak terkawal, contengan garisan terkawal, contengan rupa terkawal dan contengan rupa.
(b) Peringkat Membuat Simbol (6-9 Tahun)
kanak-kanak mula beralih ke peringkat menghasilkan simbol. Pada peringkat ini, kanak-kanak sangat terpengaruh dengan keadaan sekelilingnya.
(c) Pra-Remaja (10-13 Tahun)
Terdapat percubaan untuk melukis figura dengan saiz yang betul.
Lukisan figura pula mula dilukis dengan menitikberatkan daya saiz sebenar objek

Teori Perkembangan Artistik Kanak-kanak oleh Lowenfeld dan Britain
(a) Peringkat Scribbling (2-4 Tahun)
Pada peringkat ini kanak-kanak menghasilkan contengan secara rawak dan tidak terkawal. mereka mula melukis dari peringkat contengan kepada lukisan garisan lurus dan melintang kepada melukis bulatan.
(b) Peringkat Preschematic (4-7 Tahun)
Peningkatan daripada contengan bulatan kepada percubaan pertama untuk melukis objek yang terdapat di sekelilingnya dengan menggunakan garisan.
(c) Peringkat Schematic (7-9 Tahun)
Lukisan mula dihasilkan mengikut skema atau konsep tertentu.
Penekanan lebih diberikan kepada cara penyusunan objek dalam imej selain daripada imej manusia dan objek yang terdapat disekelilingnya. lukisan yang dihasilkan adalah spontan, bebas dan berskala besar.
(d) Peringkat Dawning Realism atau The Gang Age (9-12 Tahun)
kanak-kanak terus melukis dengan mengekalkan konsep dan skema tertentu. imej yang dilukis secara realistik dan teliti. Imej lukisan mula mengecil dari segi saiz dan kanak-kanak mula menunjukkan sifat kritikal dengan hasil karya sendiri. Mereka mula membandingkan karya dengan karya rakan sebaya dan ini menjadikan mereka berhati-hati dan sedikit individualistik serta menitikberatkan kualiti karya yang dihasilkan.
(e) Peringkat Pseudonaturalistic atau Reasoning (12-14 Tahun)
Pada peringkat ini, kanak-kanak mula peka dengan konsep realistic di dalam menghasilkan lukisan. Mereka menitikberatkan konsep kedudukan dan saiz rasional imej. Mereka lebih gemar untuk melukis melalui konsep peniruan atau melalui objek di hadapan mata berbanding dengan lukisan menerusi imaginasi.
(f) Peringkat Period If Decision atau Adolescent Art in High School (14-17 Tahun)
Peringkat ini merupakan peringkat penekanan terhadap proses penghasilan karya seni dan penciptaan objek. Peringkat ini memperlihatkan kematangan di dalam membuat keputusan dan pemilihan bahan yang sesuai untuk menghasilkan karya seni.
1.4.3 Teori Perkembangan Artistik Kanak-kanak oleh Georges-
Henri Luquet
(a) Peringkat Fortuitous Realism
Peringkat ini ialah peringkat awal lukisan kanak-kanak di mana imejan yang cuba dihasilkan pada peringkat contengan telah membentuk imej dan objek yang hampir sama dengan objek sebenar.
(b) Peringkat Failed Realism
Imej yang diperolehi secara tidak sengaja diperbaiki dan diperhalusi bagi mendapatkan imej sebenar. Lukisan yang hampir sama dihasilkan berulang kali.
(c) Peringkat Intelectual Realism
Pada peringkat ini kanak-kanak mula melukis mengikut apa yang mereka tahu dan apa yang mereka lihat. Bentuk lukisan yang lebih ringkas namun dilukis dengan agak baik.
(d) Peringkat Visual Realism
Melukis imej yang mempunyai perspektif dan kadar banding.
Percubaan untuk melukis imej 3 dimensi di atas kertas lukisan dapat dilihat pada peringkat ini dan percubaan melukis imej secara 3 dimensi dianggap satu kejayaan dan pencapaian baik.

KEINGINAN ASAS KANAK-KANAK
(a) Untuk Bergerak, Berjaya dan Diiktiraf, Diterima dan Disanjung (hasil karya di[uji,dipamerkan)
(b) Untuk Bersaing, Ketangkasan Fizikal dan Memahami (pertandingan)
(c) Untuk Meneroka, Pencapaian Kreatif dan Meluahkan Perasaan (beri peluang meneroka dan bereksperimentasi.

TEORI-TEORI DALAM SENI
2.1 DEFINISI SENI
Seni boleh dirujuk sebagai suatu proses dan manifestasi kepada ekspresi diri, penilaian yang menentukan elemen-elemen yang wajar diketengahkan di dalam hasil seni, di dalam menyampaikan idea, emosi, perasaan, kepercayaan di dalam bentuk yang difikirkan paling efektif.

2.2 CIRI-CIRI PERKEMBANGAN
Pergerakan estetik awal kanak-kanak mempunyai kaitan langsung dengan emosi mereka kerana resepsi deria yang mengeluarkan isyarat tersebut selalunya mempunyai hubungan terus dengan bahagian otak yang merangsang emosi.

2.3 PERKEMBANGAN ESTETIK
Luahan estetik kanak-kanak amat berbeza dengan pergerakan badan yang biasa. Di dalam kehidupan seharian, kita berkomunikasi secara verbal ataupun bukan verbal. Komunikasi bukan verbal melibatkan pergerakan tangan, memek muka, pandangan mata dan pergerakan bahagian badan yang lain. Pergerakan estetik pula menjurus kepada isyarat virtual. Isyarat virtual ini merupakan jendela kepada emosi dalaman kanak-kanak dan juga jiwa dan pemikiran mereka.

PERKEMBANGAN ARTISTIK
(a) Faktor sosioekonomi mempunyai pengaruh yang amat terbatas dalam peringkat awal pertumbuhan kanak-kanak. Kanak-kanak lelaki dan perempuan didapati melukis dengan cara yang sama di peringkat awal pertumbuhan.
(b) Lukisan kanak-kanak dapat memberi lebih banyak maklumat tentang perkembangan mereka daripada catan kerana ianya menggunakan krayon, pensil dan pen. Alatan ini lebih mudah dikawal oleh kanak-kanak daripada berus dan warna.
(c) Terdapat pertindihan yang agak ketara di antara peringkatperingkat perkembangan. Lukisan kanak-kanak mungkin mempunyai elemen dua peringkat serentak dan tidak semestinya elemen satu peringkat perkembangan sahaja.

TEORI-TEORI KOGNITIF
2.5.1 Teori Gestalt- Prinsip asas teori ini menitikberatkan keseluruhan daripada sebahagian. Dalam erti kata lain, melihat sesuatu objek secara keseluruhan (contohnya rumah) memberi makna yang lebih mendalam daripada melihat komponenkomponen individu (tiang, lantai, dinding, pintu, tangga). Proses melihat secara keseluruhan melibatkan proses kognitif – minda membuat anjakan daripada memahami setiap komponen dalam menghasilkan makna daripada pandangan yang menyeluruh.
Hukum-hukum Teori Gestalt
(a) Hukum Pragnanz
Hukum Pragnanz menyatakan bahawa apabila individu berhadapan dengan pengalaman yang baru, persepsi individu tersebut adalah tidak teratur.
(b) Hukum Persamaan (Similarity)
Konsep hukum persamaan adalah lebih mudah untuk difahami.
Individu akan lebih cenderung untuk mengklasifikasikan rangsangan yang mempunyai persamaan di dalam kumpulan yang sama.
(c) Hukum Keintiman (Proximity)
Mengikut hukum keintiman, pengklasifikasian setiap rangsangan adalah berdasarkan elemen jarak dan hubungan. Rangsanganrangsangan yang mempunyai hubung kait di antara satu sama lain akan diletakkan di dalam kumpulan yang sama.
(d) Hukum Lengkap (Closure)
Hukum lengkap menganjurkan bahawa individu cenderung untuk meletakkan rangsangan yang telah lengkap di dalam kumpulan yang sama.
(e) Hukum Kesinambungan Positif (Good Continuation)
Hukum ini menyatakan bahawa sifat sesuatu rangsangan tidak akan berubah, dan pada masa yang akan datang sifat yang sama akan dikekalkan. Contohnya, garis yang lurus dilihat sebagai akan tetap lurus pada masa yang akan datang dan tidak akan berubah sifatnya.
(f) Hukum Ciri-ciri Bahagian (Membership Character)
Di dalam hukum ini, individu akan mentafsir sesuatu berdasarkan pandangan mereka secara keseluruhan terhadap sesuatu objek
tersebut, dan bukannya melihat setiap bahagian daripada keseluruhan objek tersebut.
- Teori Gestalt juga
mempunyai hubungan yang rapat dengan pandangan konstruktivis dan banyak diaplikasikan di dalam kaedah penyelesaian masalah.
- Di dalam konteks pembelajaran seni visual, teori Gestalt bukan sahaja melihat kepada produk atau hasil kerja tetapi memberikan penekanan yang tinggi ke atas proses penghasilan produk itu sendiri.
2.5.2 Teori Sosial-Interaksi Piaget(ahli epistemologi genetik di dalam bidang biologi dan falsafah.)
-Piaget merumuskan bahawa kanak-kanak kecil bukanlah tidak mempunyai kapasiti untuk berfikir, cuma kanak-kanak dewasa mempunyai lebih pengalaman yang mengasah minda mereka.
Jawapan kanak-kanak kecil berbeza daripada kanak-kanak dewasa kerana cara berfikir mereka yang berbeza. - prinsip penyelidikan biologinya :
(a) Penyerapan (Assimilation) dan Ubahsuai (Accommodation)
Piaget menjelaskan dua proses yang digunakan oleh individu sepanjang hayat dalam menyesuaikan diri mereka dengan persekitaran, iaitu asimilasi (assimilation) dan akomodasi (accommodation). Kedua-dua proses ini sentiasa berlaku dalam diri individu dan sentiasa menimbulkan ketegangan yang memerlukan penyelesaian. Hasil daripada penyelesaian kepada ketegangan ini akan mempengaruhi perkembangan kognitif.
(b) Refleksi, Skema, Struktur dan Hierarki
Piaget juga mengemukakan hipotesis bahawa setiap bayi dilahirkan dengan skema fungsi yang dikenali sebagai refleksi. Refleksi pada bayi ini berfungsi dalam membantu menyesuaikan diri dengan persekitaran yang baru (daripada dunia janin ke dunia sebenar). Apabila bayi mula biasa dengan persekitaran yang baru, refleksi ini akan digantikan dengan skema tersusun.
Perkembangan Kebolehan Kognitif
(a) Peringkat Deria-Pergerakan (0-2 Tahun)
Kanak-kanak masih belum dapat menguasai simbol ataupun bahasa untuk menamakan objek di sekitarnya. Satu-satunya cara interaksi dengan persekitaran ialah melalui kesan deria dan gerak-gerinya.
Apabila umur bayi meningkat 10 bulan, bayi tersebut mula memahami konsep ‘kekal’ (permanence) iaitu kesedaran bahawa walaupun sesuatu objek hilang daripada pandangannya, objek tersebut tidak ghaib begitu sahaja.
(b) Peringkat Pra-olahan (2 – 6 Tahun)
Di peringkat ini, kanak-kanak telah mula menguasai bahasa dan menggunakan nama untuk panggilan objek di sekelilingnya.
Walaupun begitu, penguasaan ini masih baru dan terbatas dan akan berkembang sepenuhnya sehinggalah kanak-kanak tersebut mencapai peringkat pengolahan formal.
(c) Peringkat Pengolahan Konkrit (7 – 11 Tahun)
Kebolehan kanak-kanak menguasai konsep pengekalan tentang paduan, nombor, berat dan padatan. Kebolehan ini membantu mereka memahami konsep lain yang lebih rumit seperti susunan
angka, pengklasifikasian bahan mengikut sifat, serta kemampuan melihat sesuatu perkara daripada pelbagai perspektif.
d) Peringkat Pengolahan Formal (12 Tahun ke Atas)
Kanak-kanak ini mencapai tahap kemuncak kecerdasan mental di penghujung zaman remaja, namun kekurangan pengalaman mengehadkan pengetahuan dan kebolehan mereka untuk menggunakan apa yang mereka tahu. Di peringkat ini juga, perkembangan fizikal kanak-kanak adalah lebih pantas berbanding perkembangan mental apabila mereka mula melangkah ke awal alam remaja.
Pendekatan Teori Sosial-Interaksi Piaget dalam Pembelajaran
(a) Peringkat Pra-olahan (2-6 Tahun)
Imaginasi kanak-kanak adalah sangat tinggi pada peringkat praolahan, iaitu apabila kanak-kanak mencapai umur dua hingga enam tahun. Adalah penting bagi guru-guru prasekolah ataupun ibu bapa menggalakkan kanak-kanak untuk berimaginasi kerana secara tidak langsung ia juga akan menggalakkan daya cipta kanak-kanak.
(b) Peringkat Pengolahan Konkrit
Di peringkat ini, kanak-kanak mempunyai kepetahan bercakap yang sangat tinggi dan sentiasa ingin bertutur untuk menarik perhatian.
Namun begitu, di dalam kelas yang sama mungkin ada sebilangan kanak-kanak yang sangat petah bertutur dan sangat aktif, manakala sebilangan lagi lebih suka mendiamkan diri.
(c) Peringkat Pengolahan Formal (12 Tahun ke Atas)
Di peringkat ini, pelajar telah mula faham konsep-konsep abstrak dan mula membentuk identiti diri. Mereka mula memahami kepentingan falsafah hidup dan prinsip, politik dan konsep agama. Guru boleh membantu dengan mengadakan perbincangan dalam topiktopik ini agar dapat dijadikan panduan oleh pelajar. Antara bentuk perbincangan ialah membantu dalam menentukan hala tuju pelajar, persediaan yang perlu dilakukan serta menetapkan matlamat.
Pendekatan Konstruktivis
Pendekatan Konstruktivis dalam Pengajaran
Bruner telah menggariskan tiga prinsip utama di dalam konteks pembelajaran menggunakan pendekatan konstruktivis.
1. Pengajaran perlu menitikberatkan pengalaman pelajar serta mengikut konteks kesanggupan pelajar untuk belajar (kesediaan).
2. Pengajaran perlu mengikut struktur atau urutan yang mampu difahami oleh pelajar dengan mudah (organisasi).
3. Pengajaran perlu dirangka untuk memudah cara penghasilan ilmu (melangkaui maklumat yang dibekalkan guru).
Kaedah ini mengaplikasikan empat cara tertentu di dalam penyampaian sesuatu topik.
1. Menekankan perbezaan iaitu melatih pelajar agar bijak membezakan jenis dan sifat maklumat yang diterima.
2. Menstruktur maklumat agar lebih mudah diterima dan difahami
3. Susunan paling berkesan di dalam menyampaikan material pengajaran
4. Sifat dan bentuk ganjaran (reward) atau hukuman (punishment)
yang akan dikenakan sekiranya pelajar berjaya atau gagal melakukan sesuatu.

SENI DAN KEHIDUPAN

Oleh Agus Purwantoro

Selasa, 06 September 2005 12:53:52

SENI, adalah manifestasi keindahan manusia yang diungkapkan melalui penciptaan suatu karya seni. Seni lahir bersama dengan kelahiran manusia. Keduanya erat berhubungan dan tidak bisa dipisahkan. Dimana ada manusia disitu ada kesenian. Bagaimanakah peranan seni sebagai kebutuhan seni dalam kehidupan manusia.
Apabila kita menyemak ke masa silam dalam kehidupan manusia, kebutuhan akan seni mempunyai peranan yang amat penting untuk mencari kekuatan di luar dirinya yang bersifat magis, sakral dan religius, pun demikian pada masa kini peranan seni telah merasuk ke dalam berbagai segi kehidupan manusia.
Meskipun seni sudah setua kehidupan manusia, namun masih sangat sukar untuk dapat memberikan pengertian hanya dalam beberapa kalimat. Sungguhpun demikian peranan seni dalam kehidupan manusia dari zaman ke zaman mengalami perubahan. Inilah letak dari subyektivitas seni, budi manusia tetap berdaya mencari perkembangan baru. Kebudayaan manusia berganti dan selera perorangan serta zaman selalu berubah.
Sepanjang kehidupan manusia dari zaman es sampai kini ternyata gejala seni itu sudah ada, sehingga lahirlah pendapat yang mengatakan, art is a old as mankind ( seni berumur setua manusia).
Sudah barang tentu musti ada sebabnya, sehingga seni itu dapat diterima dan bertahan sedemikian oleh dan dalam kehidupan bangsa-bangsa sepanjang zaman. Disinilah seni mempunyai kegunaan dan peranan yang dirasa dan disadari oleh bangsa-bangsa yang mengenalnya.
Pernah terdapat bangsa-bangsa yang belum dapat mengenal (menulis sejarahnya), namun sudah sanggup menghasilkan karya-karya seni yang bernilai tinggi. Ada bangsa yang waktu ilmu pengetahuannya masih berada di tingkat primitif, sudah mempunyai seni yang bertaraf tinggi.
Kehidupan manusia tidak terlepas dari kesenian. Kesenian itu timbul karena manusia selalu ingin yang indah, dengan jalan menciptakan benda-benda yang indah. Karena keindahan selalu menimbulkan kebahagiaan dan sebagai kodratnya, manusia ingin bahagia.
Sejak zaman pra sejarah manusia sudah mengenal kesenian mendahului lain-lain bentuk kebudayaan. Kesenian sebagai lapisan hidup yang khusus menampakkan diri lebih dahulu. Hal ini kelihatan pada lukisan, topeng dan patung-patung primitif, dongeng-dongen yang tak tertulis dalam lingkungan suku bangsa yang hidupnya masih sederhana dan sebagainya.
Dengan demikian terhiaslah serta terbahagialah hidup manusia dengan seni lukis, seni pahat, seni suara, seni sastra dan lain-lainnya.
Dalam faktanya, kesenian merupakan bagian dari kehidupan manusia yang tak terpisahkan. Dimana ada kesenian di situ ada manusia
Kesenian Sebagai Pembentuk Peradaban Manusia
Kesenian dalam kehidupan manusia ikut mendidik manusia dan masyarakat menjadi beradab, agar kehidupan manusia menjadi lebih harmonis. Seni menjadikan manusia berbudi luhur.
Sejarah telah mencatat akan prestasi-prestasi kesenian dalam peranannya membentuk sikap budi manusia.
Karya-karya seni pada zaman primitif merupakan alat-alat yamg mampu menimbulkan suasana magis dan misterius dalam pemujaan serta kehidupan pada waktu itu. Juga karya-karya kesenian klasik yang puitik heroik maupun karya-karya modern, kesemuanya memberi pengaruh yang besar dalam peradaban manusia.
Kesenian Sebagai Kebutuhan hidup
Dalam istilah lainnya dapat diartikan sebagai seni terpakai atau applied art , seni yang digunakan atau, dipakai atau yang lebih tepat sebagai seni terapan. Seni ini diterapkan pada sesuatu maksud atau benda, menurut kegunaannya tanpa melepaskan segi keindahannya.
Jadi disamping memiliki keindahan ujud, juga memiliki nilai kegunaan ujud. Misalnya jambangan-jambangan atau guci dari tiongkok kuno, ujud serta permukaannya dibentuk dan dihias demikian indah, tanpa menghilangkan fungsi jambangan itu. Manusia ingin melepaskan dan mencurahkan keinginan keindahan ke seluruh hidupnya.
Kesenian untuk Kebahagiaan Seni
Kesan untuk memberi inspirasi seni dan kebahagiaan seni, terutama kepada seniman. Ia mengerjakan seni karena disitu ada kebahagiaan yang merupakan kebutuhan, walaupun hasilnya nanti untuk dinikmati oleh para penonton.
Secara keseluruhan kesenian hanyalah ditujukan untuk kebahagiaan manusia, baik kebahagiaan manusia secara materi maupun spirituil. Kesenian diciptakan oleh manusia untuk melengkapi kebahagiaan manusia seluruhnya.
Ternyata seni mempunyai peranan dalam kehidupan manusia untuk memenuhi kebutuhan-kebutuhan hasrat mengungkapkan atau menyatakan perasaan pribadi mengenai aspek-aspek pokok kehidupan sehari-hari tentang kelahiran, cinta, perkawinan, iri hati, kematian dan lain-lainnya.
Disamping memenuhi kebutuhan dalam hubungan kegiatan sosial kita mengenai situasi politik, ekonomi, kepercayaan, menyatakan keinginan atau tujuan bersama, menyusun komunikasi antar individu, mempengaruhi situasi masyarakat dan lain-lainnya. Juga memenuhi kebutuhan fisik seperti gedung, alat pengangkutan, alat penyimpanan, bahan pembungkus.
Jadi peranan seni dalam kehidupan manusia merupakan suatu cara atau usaha hasil budi manusia untuk mencapai tujuan, kebahagiaan atau kesejahteraan. Inilah kenyataan tentang suatu gejala aktivitas manusia yang dinamakan SENI.